LEMBARAN KERJA PEKA TAHUN 6
Nama:…………………………….. Kelas:……………………………..
Tarikh:…………………………..
Theme:
Menyiasat Daya dan Tenaga
Learning
Area: Geseran
Learning
objectives: 1.3 Menganalisis geseran
Activity
code: 6/2/1/1.3/1
Tajuk:
GESERAN DAN JARAK PERGERAKAN
Tujuan:
Untuk mengkaji hubungan di antara jenis permukaan dengan jarak yang dilalui
oleh kereta mainan.
Bahan-bahan:
…………………………………………………………………………………………………………………….
Perkara yang
:
a) Kekalkan
sama(dimalarkan)……………………………………………………………………………
b) Yang diubah (dimanipulasikan)………………………………………………………………………
c) Yang diperhatikan
(bergerakbalas)…………………………………………………………………
Apa yang
hendak diuji? (Hipotesis)
………………………………………………………………………………………………………………………………….
Arahan:
1. Bekerja dalam kumpulan
2. Masa diberi selama 60 minit.
3. Letakkan landasan di atas lantai
simen di dalam makmal.
4. Naikkan sebelah landasan dengan
menggunakan 3 ketul bata. Tandakan garisan permulaan.
5. Letakkan kereta mainan di garisan
permulaan dan lepaskan kereta mainan tersebut.
6. Tandakan tempat dimana kereta mainan
itu berhenti.
7. Gunakan pita pengukur untuk mengukur jarak
kereta mainan dari hujung landasan hingga ke tempat kereta mainan itu berhenti.
8. Rekodkan jarak tersebut di dalam
jadual.
9. Ulang penyiasatan yang sama dengan
menggunakan permukaan berikut:
(a) Kertas pasir
(b) Jalan tar
(c) Papan plywood
Langkah-langkah
penyiasatan:
.................................................................................................................................................
Keputusan:
Jenis
permukaan
|
Jarak
yang dilalui oleh kereta mainan(cm)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perbincangan:
1. Nyatakan satu pemerhatian
berdasarkan penyiasatan yang telah dibuat?
2. Nyatakan pembolehubah:
(a) Dikekalkan sama?
(b) Yang diubah?
(c) Yang diperhatikan?
3. Pada permukaan yang manakah kereta
mainan bergerak:
(a) Jarak paling jauh?
(b) Jarak paling dekat?
4. Jenis permukaan yang manakah
mempunyai paling banyak geseran?
5. Jika permukaan semakin kasar,
ramalkan jarak yang akan dilalui oleh kereta mainan?
6. Lukiskan carta palang yang
menunjukkan jenis permukaan dengan jarak yang yang dilalui oleh kereta mainan.
7. Nyatakan kesimpulan berdasarkan
penyiasatan di atas.
Disediakan oleh: Pn Nurzanida binti Zainal Azmi
LEMBARAN KERJA PEKA TAHUN 6
Nama: Kelas:
Tarikh:
Theme:
Menyiasat Daya dan Tenaga
Learning
Area:Arus Elektrik
Learning
objective: 2.2 Memahami litar selari dan litar bersiri
Kod
Aktiviti: 5/2/2.2/6
Tajuk: Jenis litar dan kecerahan mentol
Tujuan: Untuk mengkaji hubungan di antara
jenis litar dengan kecerahan mentol.
Bahan-bahan:
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
Perkara yang
:
(a) Dikekalkan sama:…………………………………………..
(b) Yang diubah:…………………………………………………….
(c) Yang diperhatikan:…………………………………………….
Apa yang
hendak diuji? (Hipotesis)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Arahan:
1. Bekerja di dalam kumpulan.
2. Masa diberi selama 40 minit.
3. Bina litar bersiri dengan menggunakan
dua sel kering, dua mentol, suis dan wayar penyambung.
4. Lengkapkan litar dan perhatikan
kecerahan mentol.
5. Rekodkan kecerahan mentol dalam
jadual yang disediakan.
6. Bina litar selari dan ulangi langkah
seterusnya.
7. Buat perbandingan kecerahan mentol
pada kedua-dua litar tersebut.
Langkah-langkah
penyiasatan:
………………………………………………………………………………………………………………
Keputusan:
Jenis
Litar
|
Kecerahan
Mentol
|
|
|
|
|
Perbincangan:
1. Nyatakan pemerhatian yang
dapat dilakukan.
2. Nyatakan perbezaan di antara litar
bersiri dengan litar selari.
3. Berikan dua inferens berdasarkan
pemerhatian dalam jadual di atas.
(a) Inferens 1:
(b) Inferens 2:
4. Lukiskan gambarajah litar selari dan
litar bersiri seperti yang telah dibina.
Litar Bersiri
|
Litar Selari
|
5. Nyatakan satu kesimpulan yang
dapat dibuat berdasarkan penyiasatan di atas.
Disediakan oleh:
Pn Nurzanida bt Zainal Azmi
LEMBARAN KERJA PEKA TAHUN 6
Nama: Kelas:
Tarikh:
Theme:
Menyiasat Daya dan Tenaga
Learning
Area: Haba
Learning
Objective: 4.2 Memahami kesan haba ke atas bahan
Tajuk: Pengembangan
dan Pengecutan
Tujuan: Untuk mengkaji hubungan di antara
kehadiran haba dan kesan haba terhadap bahan.
Bahan-bahan
:
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
Perkara yang
:
(a) Dikekalkan sama:…………………………………………………
(b) Diubah:………………………………………………………………
(c) Diperhatikan:………………………………………………………
Apa yang
hendak diuji? (Hipotesis)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Arahan:
1. Bekerja dalam kumpulan.
2. Masa diberi selama 40 minit.
3. Letakkan belon pada hujung flat
bottom flask.
4. Masukkan radas tersebut ke dalam
besen dan isikan air panas ke dalam besen tersebut.
5. Perhatikan perubahan yang berlaku
pada saiz belon.
6. Rekodkan penemuan tersebut pada
jadual yang disediakan.
7. Pindahkan radas tersebut ke dalam
besen yang diisi dengan ketulan ais.
8. Perhatikan perubahan yang berlaku
pada saiz belon.
9. Rekodkan penemuan pada jadual yang
telah disediakan.
Langkah-langkah:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Keputusan: (Lukiskan gambar dan label)
Di dalam
besen air panas
|
Di dalam
besen ais
|
Perbincangan:
1. Apakah pemerhatian yang dapat
dibuat:
(a) Di dalam besen air
panas:………………………………………………………………………………………….
(b) Di dalam besen berisi
ais:………………………………………………………………………………………
2. Berikan inferens pada jawapan 1(a)
dan (b).
(a)…………………………………………………………………………………………………………………………………..
(b)…………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. Nyatakan pembolehubah yang:
(a)
Dimanipulasikan:…………………………………………………………………………………………………………
(b) bergerak
balas:…………………………………………………………………………………………………………
4. Nyatakan kesimpulan
yang didapati:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Disediakan oleh: Pn Nurzanida bt
Zainal Azmi
Latihan yang disediakan sangat mencabar..
ReplyDelete