Salam sejahtera


Terokailah Keajaiban Dunia Untuk Mengenali kekuasaan Maha Pencipta...



Saturday, December 1, 2012

Soalan Berstruktur Ppt Sains Thn 6



BAHAGIAN B
Jawab semua soalan yang diberikan.

1.      Hassan anf hid friends carried out an investigation about spring. Three springs of the same siza and length are hung on a wooden stick. Each spring is hung with a load of different mass as shown in Diagram 1.
Hassan dan kawan-kawannya menjalankan suatu penyiassatan tentang spring. Tiga spring yang mempunyai saiz dan panjang yang sama digantung pada sebatang kayu. Setiap spring digantung dengan satu beban yang mempunyai jisim yang berlainan seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 1.

Diagram 1
Rajah 1

(a)    What is the purpose (aim) of this investigation?
Apakah tujuan penyiasatan ini ?

…………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………..
                                                                                                      (1 mark/markah)
(b)   State
Nyatakan
                                            i.            What is changed (manipulated variable) in this investigation.
Apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini.

……………………………………………………………………………………
                                                                                                                                        (1 mark/markah)


                                          ii.            What is observe (responding variable) in this investigation.
Apa yang diperhatikan (pembolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini

………………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)

(c)    State one relationship between the mass of the load and the length of the spring stretched.
Nyatakan satu hubungan antara jisim beban dengan panjang spring yang diregangkan.

…………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)

(d)   What conclusion can be made from this investigation?
Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripada penyiasatan ini?

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)

2.      A group of pupils carried out an investigation on the temperature of a beaker of boiled water. The beaker is left on the table and the temperature of the water is recorded every 5 minutes as shown in the bar graph in Diagram 2.
Sekumpulan murid menjalankan suatu penyiasatan tentang suhu sebikar air yang dididihkan. Bikar itu dibiarkan di atas sebuah meja dan suhu air direkodkan setiap 5 minit seperti yang ditunjukkan dalam graf palang danam Rajah 2.

                                                                                                Diagram 2/ Rajah 2
(a)    State the trend of change in the temperature of the water.
Nyatakan corak perubahan suhu air itu.

………………………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)

(b)   Give one reason (inference) to explain the answer in 2.(a)
Beri satu sebab (inferens) untuk menerangkan jawapan di 2(a).

………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)
(c)    State
Nyatakan
(i)                 What is changed (manipulated variable) in this investigation.
Apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini.

……………………………………………………………………………………..
(1 mark/markah)

(ii)               What is observed (responding variable) in this investigation.
Apa yang diperhati (pembolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini

………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)

(d)   State the temperature of the water when it is boiled.
Nyatakan suhu air apabila mendidih.

……………………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)





3.      Bread X was sprinkled with a drop of water. Bread Y was sprinkled with three drops of water. Bread Z was sprinkled with five drops of water. Diagram 3 shows the condition of three slices of bread on a table after three days.
Roti X direnjis dengan setitis air. Roti Y direnjis dengan tida titis air. Roti Z direnjis dengan lima titis air. Rajah 3 menunjukkan keadaan tiga keping roti di atas meja selepas tiga hari.
Diagram 3/ Rajah 3
(a)   State one observation on the condition of the bread after three days.
Nyatakan satu pemerhatian terhadap keadaan roti selepas tiga hari.

i.                    X:………………………………………………………………………………...

ii.                  Y:…………………………………………………………………………………


iii.                Z:…………………………………………………………………………………
(3 marks/markah)

(b)   State
Nyatakan
i.                    What is changed (manipulated variable) in this investigation
Apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini.

……………………………………………………………………………………
                                     ……………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)





ii.                  What is observed (responding variable) in this investigation.
Apakah yang diperhatikan (pembolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini.

………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)

4.      Table 1 shows the result of an investigation carried out by Azmi.
Jadual 1 menunjukkan keputusan suatu penyiasatan yang dijalankan oleh Azmi.




(a)    What is the trend of change for the manipulated variable (what to change)?
Apakah corak perubahan bagi pemboleh ubah yang dimanipulasikan (apa yang diubah)?

……………………………………………………………………………………………..
(1 mark/markah)
(b)   State
Nyatakan
(i)                 What is change (manipulated variable) in this investigation.
Apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini.

…………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)

(ii)               What is observed (responding variable) in this investigation.
Apa yang diukur (pebolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini.

…………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)


(c)    State one hypothesis between the what to change and what to observed.
Nyatakan satu hipotesis antara apa yang diubah dan apa yang diukur.

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..
(1 mark/markah)

(d)   Predict the mass of 8 marbles.
Ramalkan jisim bagi 8 biji guli.

…………………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)


END OF SECTION B
BAHAGIAN B TAMAT

PEKA Tahun 6



LEMBARAN KERJA PEKA TAHUN 6
Nama:……………………………..     Kelas:……………………………..
Tarikh:…………………………..
Theme: Menyiasat Daya dan Tenaga
Learning Area: Geseran
Learning objectives:    1.3  Menganalisis geseran
Activity code: 6/2/1/1.3/1
Tajuk: GESERAN DAN JARAK PERGERAKAN
Tujuan: Untuk mengkaji hubungan di antara jenis permukaan dengan jarak yang dilalui oleh kereta mainan.
Bahan-bahan:
…………………………………………………………………………………………………………………….
Perkara yang :
a)      Kekalkan sama(dimalarkan)……………………………………………………………………………
b)      Yang diubah (dimanipulasikan)………………………………………………………………………
c)      Yang diperhatikan (bergerakbalas)…………………………………………………………………
Apa yang hendak diuji? (Hipotesis)
………………………………………………………………………………………………………………………………….
Arahan:
1.      Bekerja dalam kumpulan
2.      Masa diberi selama 60 minit.
3.      Letakkan landasan di atas lantai simen di dalam makmal.
4.      Naikkan sebelah landasan dengan menggunakan 3 ketul bata. Tandakan garisan permulaan.
5.      Letakkan kereta mainan di garisan permulaan dan lepaskan kereta mainan tersebut.
6.      Tandakan tempat dimana kereta mainan itu berhenti.
7.      Gunakan pita pengukur untuk mengukur jarak kereta mainan dari hujung landasan hingga ke tempat kereta mainan itu berhenti.
8.      Rekodkan jarak tersebut di dalam jadual.
9.      Ulang penyiasatan yang sama dengan menggunakan permukaan berikut:
(a)   Kertas pasir
(b)   Jalan tar
(c)    Papan plywood
Langkah-langkah penyiasatan:
.................................................................................................................................................
Keputusan:
Jenis permukaan
Jarak yang dilalui oleh kereta mainan(cm)










Perbincangan:
1.      Nyatakan satu pemerhatian berdasarkan penyiasatan yang telah dibuat?

2.      Nyatakan pembolehubah:
(a)   Dikekalkan sama?
(b)   Yang diubah?
(c)    Yang diperhatikan?

3.      Pada permukaan yang manakah kereta mainan bergerak:
(a)   Jarak paling jauh?
(b)   Jarak paling dekat?

4.      Jenis permukaan yang manakah mempunyai paling banyak geseran?

5.      Jika permukaan semakin kasar, ramalkan jarak yang akan dilalui oleh kereta mainan?

6.      Lukiskan carta palang yang menunjukkan jenis permukaan dengan jarak yang yang dilalui oleh kereta mainan.

7.      Nyatakan kesimpulan berdasarkan penyiasatan di atas.

Disediakan oleh:  Pn Nurzanida binti Zainal Azmi
LEMBARAN KERJA PEKA TAHUN 6

Nama:                                                                                     Kelas:
Tarikh:
Theme: Menyiasat Daya dan Tenaga
Learning Area:Arus  Elektrik
Learning objective: 2.2 Memahami litar selari dan litar bersiri
Kod Aktiviti: 5/2/2.2/6
Tajuk:  Jenis litar dan kecerahan mentol
Tujuan: Untuk mengkaji hubungan di antara jenis litar dengan kecerahan mentol.
Bahan-bahan:
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
Perkara yang :
(a)   Dikekalkan sama:…………………………………………..
(b)   Yang diubah:…………………………………………………….
(c)    Yang diperhatikan:…………………………………………….
Apa yang hendak diuji? (Hipotesis)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Arahan:
1.      Bekerja di dalam kumpulan.
2.      Masa diberi selama 40 minit.
3.      Bina litar bersiri dengan menggunakan dua sel kering, dua mentol, suis dan wayar penyambung.
4.      Lengkapkan litar dan perhatikan kecerahan mentol.
5.      Rekodkan kecerahan mentol dalam jadual yang disediakan.
6.      Bina litar selari dan ulangi langkah seterusnya.
7.      Buat perbandingan kecerahan mentol pada kedua-dua litar tersebut.

Langkah-langkah penyiasatan:
………………………………………………………………………………………………………………
Keputusan:
Jenis Litar
Kecerahan Mentol





Perbincangan:
1.      Nyatakan pemerhatian yang dapat dilakukan.
2.      Nyatakan perbezaan di antara litar bersiri dengan litar selari.
3.      Berikan dua inferens berdasarkan pemerhatian dalam jadual di atas.
(a)   Inferens 1:
(b)   Inferens 2:
4.      Lukiskan gambarajah litar selari dan litar bersiri seperti yang telah dibina.







                              Litar Bersiri







                              Litar Selari

5.      Nyatakan satu kesimpulan yang dapat dibuat berdasarkan penyiasatan di atas.


Disediakan oleh:
Pn Nurzanida bt Zainal Azmi



LEMBARAN KERJA PEKA TAHUN 6
Nama:                                                                                     Kelas:
Tarikh:
Theme: Menyiasat Daya dan Tenaga
Learning Area: Haba
Learning Objective: 4.2 Memahami kesan haba ke atas bahan
Tajuk: Pengembangan dan Pengecutan
Tujuan: Untuk mengkaji hubungan di antara kehadiran haba dan kesan haba terhadap bahan.
Bahan-bahan :
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
Perkara yang :
(a)   Dikekalkan sama:…………………………………………………
(b)   Diubah:………………………………………………………………
(c)    Diperhatikan:………………………………………………………
Apa yang hendak diuji? (Hipotesis)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Arahan:
1.      Bekerja dalam kumpulan.
2.      Masa diberi selama 40 minit.
3.      Letakkan belon pada hujung flat bottom flask.
4.      Masukkan radas tersebut ke dalam besen dan isikan air panas ke dalam besen tersebut.
5.      Perhatikan perubahan yang berlaku pada saiz belon.
6.      Rekodkan penemuan tersebut pada jadual yang disediakan.
7.      Pindahkan radas tersebut ke dalam besen yang diisi dengan ketulan ais.
8.      Perhatikan perubahan yang berlaku pada saiz belon.
9.      Rekodkan penemuan pada jadual yang telah disediakan.
Langkah-langkah:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Keputusan: (Lukiskan gambar dan label)












                           Di dalam besen  air panas












                                  Di dalam besen ais

Perbincangan:
1.      Apakah pemerhatian yang dapat dibuat:
(a)   Di dalam besen air panas:………………………………………………………………………………………….
(b)   Di dalam besen berisi ais:………………………………………………………………………………………

2.      Berikan inferens pada jawapan 1(a) dan (b).
(a)…………………………………………………………………………………………………………………………………..
(b)…………………………………………………………………………………………………………………………………..
3.  Nyatakan pembolehubah yang:
            (a) Dimanipulasikan:…………………………………………………………………………………………………………
            (b) bergerak balas:…………………………………………………………………………………………………………
4. Nyatakan kesimpulan yang didapati:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Disediakan oleh: Pn Nurzanida bt Zainal Azmi