Salam sejahtera


Terokailah Keajaiban Dunia Untuk Mengenali kekuasaan Maha Pencipta...



Saturday, December 1, 2012

Soalan Berstruktur Ppt Sains Thn 6



BAHAGIAN B
Jawab semua soalan yang diberikan.

1.      Hassan anf hid friends carried out an investigation about spring. Three springs of the same siza and length are hung on a wooden stick. Each spring is hung with a load of different mass as shown in Diagram 1.
Hassan dan kawan-kawannya menjalankan suatu penyiassatan tentang spring. Tiga spring yang mempunyai saiz dan panjang yang sama digantung pada sebatang kayu. Setiap spring digantung dengan satu beban yang mempunyai jisim yang berlainan seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 1.

Diagram 1
Rajah 1

(a)    What is the purpose (aim) of this investigation?
Apakah tujuan penyiasatan ini ?

…………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………..
                                                                                                      (1 mark/markah)
(b)   State
Nyatakan
                                            i.            What is changed (manipulated variable) in this investigation.
Apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini.

……………………………………………………………………………………
                                                                                                                                        (1 mark/markah)


                                          ii.            What is observe (responding variable) in this investigation.
Apa yang diperhatikan (pembolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini

………………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)

(c)    State one relationship between the mass of the load and the length of the spring stretched.
Nyatakan satu hubungan antara jisim beban dengan panjang spring yang diregangkan.

…………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)

(d)   What conclusion can be made from this investigation?
Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripada penyiasatan ini?

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)

2.      A group of pupils carried out an investigation on the temperature of a beaker of boiled water. The beaker is left on the table and the temperature of the water is recorded every 5 minutes as shown in the bar graph in Diagram 2.
Sekumpulan murid menjalankan suatu penyiasatan tentang suhu sebikar air yang dididihkan. Bikar itu dibiarkan di atas sebuah meja dan suhu air direkodkan setiap 5 minit seperti yang ditunjukkan dalam graf palang danam Rajah 2.

                                                                                                Diagram 2/ Rajah 2
(a)    State the trend of change in the temperature of the water.
Nyatakan corak perubahan suhu air itu.

………………………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)

(b)   Give one reason (inference) to explain the answer in 2.(a)
Beri satu sebab (inferens) untuk menerangkan jawapan di 2(a).

………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)
(c)    State
Nyatakan
(i)                 What is changed (manipulated variable) in this investigation.
Apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini.

……………………………………………………………………………………..
(1 mark/markah)

(ii)               What is observed (responding variable) in this investigation.
Apa yang diperhati (pembolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini

………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)

(d)   State the temperature of the water when it is boiled.
Nyatakan suhu air apabila mendidih.

……………………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)





3.      Bread X was sprinkled with a drop of water. Bread Y was sprinkled with three drops of water. Bread Z was sprinkled with five drops of water. Diagram 3 shows the condition of three slices of bread on a table after three days.
Roti X direnjis dengan setitis air. Roti Y direnjis dengan tida titis air. Roti Z direnjis dengan lima titis air. Rajah 3 menunjukkan keadaan tiga keping roti di atas meja selepas tiga hari.
Diagram 3/ Rajah 3
(a)   State one observation on the condition of the bread after three days.
Nyatakan satu pemerhatian terhadap keadaan roti selepas tiga hari.

i.                    X:………………………………………………………………………………...

ii.                  Y:…………………………………………………………………………………


iii.                Z:…………………………………………………………………………………
(3 marks/markah)

(b)   State
Nyatakan
i.                    What is changed (manipulated variable) in this investigation
Apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini.

……………………………………………………………………………………
                                     ……………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)





ii.                  What is observed (responding variable) in this investigation.
Apakah yang diperhatikan (pembolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini.

………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………….
(1 mark/markah)

4.      Table 1 shows the result of an investigation carried out by Azmi.
Jadual 1 menunjukkan keputusan suatu penyiasatan yang dijalankan oleh Azmi.




(a)    What is the trend of change for the manipulated variable (what to change)?
Apakah corak perubahan bagi pemboleh ubah yang dimanipulasikan (apa yang diubah)?

……………………………………………………………………………………………..
(1 mark/markah)
(b)   State
Nyatakan
(i)                 What is change (manipulated variable) in this investigation.
Apa yang diubah (pembolehubah dimanipulasikan) dalam penyiasatan ini.

…………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)

(ii)               What is observed (responding variable) in this investigation.
Apa yang diukur (pebolehubah bergerak balas) dalam penyiasatan ini.

…………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)


(c)    State one hypothesis between the what to change and what to observed.
Nyatakan satu hipotesis antara apa yang diubah dan apa yang diukur.

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..
(1 mark/markah)

(d)   Predict the mass of 8 marbles.
Ramalkan jisim bagi 8 biji guli.

…………………………………………………………………………………………………
(1 mark/markah)


END OF SECTION B
BAHAGIAN B TAMAT

4 comments:

  1. Gambar yang terdapat dalam soalan ini tidak dapat dipaparkan.

    ReplyDelete
  2. Salam, kalau tidak keberatan bolehlah disertakan skema jawapan di bahagian bawah latihan agar dapat dijadikan sebagai panduan selepas menjawab soalan.

    ReplyDelete